top of page
מרדכי וקנין

הרב שלמה קרליבך סוגר חוב

אתם מכירים את הסיפור על ר' שלומה קרליבך על החובות שהשאיר אחרי לכתו? כנראה שלא, כי זה קרה ממש בחנות מוריה. סיפור שלא סופר באף מדיה.

ר' שלומה בחייו היה כידוע אוהב ישראל ואדם גדול, אבל בנוסף, היה אוהב מאוד את ארץ ישראל, וכמתבקש, היה אוהב אהבה עמוקה את העיר העתיקה ואת הכותל. כידוע ר' שלומה היה פוקד את הכותל בכול הזדמנות, והיה שואב לליבו הענק את אוויר ההרים, את מראות העיר, את הריחות המיוחדים וכך היה משתדל לשאוב גם קדושה כדי להפיצה בעולם. חיבה מיוחדת היה לר' שלומה לחנות מוריה ולבעלים מוטי ודוב שהיו אוהבים אותו חזרה אהבת נפש, מתוך יראה והערכה. ולא פעם היו נשמעים ברמקולים של החנותם הניגונים של ר' שלמה הגם שזה לא היה פופולארי אז, בניגוד להיום, בקרב חלק נכבד מהעוברים והשבים.

יום אחד ר' שלמה הסתלק והשאיר את מוטי ודוב עם חור ענק בלב. הלך לו אחד האנשים הישרים והטובים שהיו סוחרים אתו, ושומעים מתורתו ונהנים מזיו.

עבר זמן קצר, ונכנס אדם לחנות ושאל: האם זו חנות מוריה שר' שלמה היה קונה בה תדיר? ענו לו הן, שאל: האם השאיר איזה חוב ואפילו הכי קטן? ענו לו: נאמן הוא ר' שלמה שלא השאיר לנו חובות למרות שידוע לנו מצבו הכלכלי הקשה. כי גם כשהיה חייב, תמיד שילם לאחר זמן מאוד קצר. ואם יש לר' שלמה חוב אנו מוחלים לו בלב שלם ובנפש חפצה מתוך אהבתו ותורתו שלמדנו. ענה להם האדם: ר' שלמה השאיר בצוואה בקשה לבדוק ולוודא אם יש לו חוב באיזה מקום. ואם יש, לשלם אותו, ואתם מספק תיקחו לכם המחאה על ס"כ אלף שקלים. ההמחאה לא הופקדה מעולם. היא שמורה בארנק של מוטי ספק כסגולה או קמע ספק כזיכרון מאיש שהיה גם לקוח וגם דמות בלתי נשכחת.

פוסטים אחרונים

הצג הכול

הגנב שחזר בתשובה

בהתוועדות חסידית לא מזמן חבר אמר לי שאין בושה כמו להניח תפילין של ר"ת בתפילת מינחה בבית כנסת ספרדי, במיוחד שעושים את זה תדיר. כי כולם...

Comments


bottom of page